Hvordan finne vann og rense!

Fordi en person kun kan være uten vann i tre dager, er det viktig å vite hvor du finner denne nødvendige væsken.

Med ca. 2 liter per dag vil kroppen din kunne sirkulere blod, behandle mat, regulere kroppstemperaturen (som forhindrer hypo- og hyperthermie), tenke tydelig og utføre en rekke andre innvendige prosesser.
Avhengig av hvor du befinner deg, kan du velge og bruke en vannutvinningsteknikk.

Disse kan forskjellige metoder sikre deg at det vunnet vann blir trygt å drikke. 
I artikkelen nedenfor diskuteres de mest anvendte teknikkene og metodene for utvinning og rensing av vann under overlevelses situasjoner.

  • Finne vann.

Start med det åpenbare: bekker, elver, innsjøer.

Dette er det kilder til vann i naturen.

Klar, flytende vann er ditt beste alternativ, da bevegelsen ikke tillater bakterier å fester.

Dette betyr at små bekker skal være det du ser etter først.

Elver er akseptabelt, men større elver har ofte mye forurensning fra oppstrøms.

Innsjøer og dammer er ok, men de er stillestående, noe som betyr at det er en økt sjanse for bakterier.

Nå da, hvordan går du frem om å finne disse vannkilder? 

Bruk først dine sanser.

Hvis du står stille og lytter nøye, kan du kanskje høre rennende vann, selv om det er langt unna.

Deretter bruker du øynene dine for å prøve å finne dyrespor, noe som kan føre til vann. Insekter svermer, men irriterende, er et annet tegn på vann i nærheten.

Og tidlig på morgenen og spesielt kveldene følg fuglens flyrute dette kan føre deg til din trengte H2O.

Å se dyrs oppførsel er spesielt viktig i om sommer.

Dyrspor blir lettere å se i tørket jord, og de vil nesten alltid føre til vann.

Fugler vil også spesielt flokkes mot vann i tørre områder.

Også bare utforsk miljøet du er i.

Vann kjører nedoverbakke, så følg daler, grøfter, raviner, etc.

Finn veien til det laveste punkt, og du vil ofte komme i vannet.

  • En merknad før du starter: Alltid Filter

Enhver overlevelses ekspert vil fortelle deg at uansett hvor du finner vann i naturen - dette kan være seg fra bekker, innsjøer, kondens på planter, etc.

Det skal alltid filtreres eller renses før du drikker.

Nå, i mange tilfeller er dette ikke mulig, for di du kanskje ikke har de riktige forsyninger med deg.

Bare så du vet, at alt vann du inntar uten rensing kan bære skadelige bakterier, og kan være en helserisiko for deg.

Hvis valget er og live eller død, da er dette en risiko du mest definitivt kommer til å ta, hvis du drikke urenset vann. 
Noen vanninnsamlings metoder er sikrere for direkte drikking enn andre.

  • Regnvann.

Sannsynligvis er den enkleste måten å komme seg til vann, er å fange regn, eller smelte snø. 
Vann som faller på taket som snø eller regn kan samles via takrenne og så via en avløpsrøret
Avhengig av hva du vil gjøre med vannet, kan du velge å fange dette opp et vanntønne eller en større vanntank.
Hvis overflaten på et tak ikke er tilstrekkelig, kan denne forstørres med, for eksempel, å henge et stort seil eller presenning over.
Ettersom du er i en overlevelses situasjon og kansje ikke har et tak, er det alltid praktisk å ha en poncho med. 
Ved å henge denne opp å strekke denne ut øker du overflaten og dermed mengden regn som du fanger opp. 
Blad, bark og grener er gode naturlige materialer for å absorbere vann.

  • Smelte snø og is.

Spesielt høyt opp i fjellene er snø og is rikelig inn i sommermånedene, og noen ganger hele året.

Hvis du skulle til en isbreer, kan du forsiktig hogge av et stykk is.

Isbreer er en kilde til ferskvann og er "gammel is" som har vært gjennom regn og tining.

Mens snø og is er utmerket vann kilde, bør den alltid smeltes og renses først.

Å spise rett snø/is vil senke kroppstemperaturen, noe som dehydreren deg fordi det tvinger stoffskiftet til å øke hastigheten for å holde deg varm.

Den beste måten å smelte snø/is på, og til få det smake godt, kan du blande det med annet vann du kan ha (hvis du har dette), til og med små mengder, blande det rundt til snøen smelter.

Hvis du oppvarmer snø/is, bland litt annet vann i det; hvis du oppvarmer snø/is direkte (uten tilsatt vanlig vann) kan dette faktisk brenne det og gir en vond smak på vannet.

  • Destillasjon av sjøvann.

Destillasjon er en teknikk ved hjelp av fordampning, to eller flere stoffer som skal separeres i en løsning, basert på forskjellen i kokepunkt for disse stoffene.

Siden vi har god tilgang til sjøen i Norge, kan destillasjon av sjøvann være en løsning på vannproblemet.

Ulempen er at det tar mye energi og tid.

Men hvis det ikke finnes noen annen løsning, kan det gjøres på følgende måte.

Se på Wikipedia for hvordan man destillerer.

  • Unngå vannsubstitutter.

I et desperat overlevelses scenario kan du bli fristet til å drikke "ikke-vann væsker" som en erstatning for den virkelige tingen.

I alle alvorlige situasjoner, bør disse unngås.

Generelt forverrer ikke-vann-substitusjoner din helse og kraft.

Disse erstatninger, og deres skadelige egenskaper stå her nedenfor:

  • Alkohol: Dehydrerer og påvirker din dømmekraft.

  • Urin. Inneholder skadelig kroppsavfall og er ca 2% salt.

  • Blod fra dyr, kan overføre sykdom og har også høyt saltinnhold.

  • Sjøvann/sjøis. Inneholder 4% salt, det tar mer vann å kvitte deg med avfallet fra sjøvann enn det du får fra det.

Selvsagt,hvis du er en Bear Grylls-fan, vet du at han ble berømt fordi han drakk sin egen urin mens han var i Sahara-ørkenen.
Er dette trygt å gjøre, eller var det for underholdning?
Hvis du virkelig er desperat, og det er virkelig din siste utvei, kan drikking av urinen din holde deg i live for en annen dag eller to.
Det er 95% vann, men det andre 5% består av avfallsprodukter som til slutt vil føre til nyresvikt.
Og selvfølgelig blir du mer dehydrert, da blir denne metoden enda farligere.​

Før du bestemmer å drikke din egen urin, må du utfoske alle metodene som er skissert ovenfor først. 
Med litt innsats, kunnskap og oppfinnsomhet er det en god sjanse for at du kan finne ekte H2O.